HKK vt 2015 v. 19
1. Tillverka ett test genom att plocka utvalda frågor från bloggen v 12-17 som du sedan skriver om till egna exempel. Byt frågorna med en kamrat och utmana varandra!
Tips: blanda uppgifter från ordlistorna (finns i pappersform hos Andreas och på bloggen), “sant eller falskt”, “frågor från frågekorten” samt exempel på situationer som konsumenter kan möta (uppgifterna från bloggen som har namn med, tex “Mustafas farmor..”). Skriv ditt test i ett dokument som du skickar till den du vill utmana. Glöm inte att göra ett facit för ditt test.
Tips: blanda uppgifter från ordlistorna (finns i pappersform hos Andreas och på bloggen), “sant eller falskt”, “frågor från frågekorten” samt exempel på situationer som konsumenter kan möta (uppgifterna från bloggen som har namn med, tex “Mustafas farmor..”). Skriv ditt test i ett dokument som du skickar till den du vill utmana. Glöm inte att göra ett facit för ditt test.
Exempel på hur fem stycken frågor med svar kan se ut. Understrukna ord är begrepp vi använt under arbetet med privatekonomi, konsumenträtt och internethandel:
1. Varför kan det vara bra att ha en ekonomisk buffert?
Svar: Med en buffert menas en summa som man sparat för oförutsedda utgifter. Det kan var bra att ha en buffert om man plötsligt blir sjuk och förlorar inkomst tillfälligt eller om datorn går sönder och måste repareras. Pengar som är bra att ha "i fall att...".
2. Ge exempel på fasta utgifter som ett hushåll kan ha.
Svar: Fasta utgifter är sådana som är svårare att påverka själv, de kan vara tex hyra, abonnemangsavgifter eller medlemskap i en förening.
3. Vilken lag ger konsumenten rätt att reklamera en vara? Hur ser villkoren ut?
Svar: Att reklamera (klaga på fel i en vara köpt av ett företag) har man som konsument rätt till enligt Konsumentköplagen. Man kan reklamera varan inom 3 år från inköpsdatum. Felet måste ha varit ursprungligt.
4. Vad krävs av dig för att få pengarna tillbaka om du ångar ditt köp av en vara från en butik?
Svar: Om butiken erbjuder öppet köp (möjligheten att få pengarna tillbaka för en vara om man ångrat sitt köp inom en viss tid) så kan man få pengarna tillbaka om man har kvittot för inköpet samt att varan inte är använd. Det är frivilligt för butiker att erbjuda öppet köp och om det inte är tydligt vad som gäller bör man alltid fråga innan man gör affär.
5. Andreas köper en cykel från en butik på nätet. När han får cykeln så inser han att modellen inte alls passar honom, trots att han tittat noga på bilderna från webbsidan.
Kan han ångra sitt köp? Utveckla ditt svar.
Svar: Ja, enligt Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (LODA) så har konsumenten rätt att utnyttja sin ångerrätt inom 14 dagar (minst 7 dagar inom EU). Att handla via nätet omfattas av denna lag. Andreas skall kontakta säljaren och återlämna cykeln i felfritt skick inom gällande tid. Om den behöver skickas så är det köparen som betalar fraktkostnaderna.
Här är de tre lagarna som skyddar dig som konsument:
Konsumentköplagen:
Här är de tre lagarna som skyddar dig som konsument:
Konsumentköplagen:
- gäller när du köper varor av ett företag
- gäller alla varor, även secondhand- och reavaror
- ger dig rätt att klaga på fel i varan inom 3 år från inköpsdatum
- gäller när ett företag utför ett arbete åt dig, tex reparerar, förvarar eller renoverar något
Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (LODA):
- gäller om du handlar via telefon, nätet, postorder, hemförsäljning eller gatuförsäljare. Lagen ger dig rätt att ångra ditt köp (ångerrätt) inom 14 dagar (minst 7 dagar inom EU)
Facit:
Facit för "Utvalda frågor från privatekonomikorten" v 12:
Facit v 12. Privatekonomi.
Facit för "Utvalda frågor från konsumenträttkorten" v 16:
Facit v 16. Konsumenträtt.
Facit frågor v 16. Konsumenträtt:
Facit v 16. Konsumenträtt.
Facit v 17 frågor 1-5:
1. Vad innebär det att teckna ett abonnemang på 24 månader?
Svar: Du förbinder dig (lovar) att betala en viss summa för abonnemanget i 24 månader.
2. Hur reklamerar man något man köpt på internet?
Svar: Du har samma rättigheter att reklamera (klaga) på en vara hos en internetbutik som en vanlig, fysisk, affär. Du måste kunna visa upp orderbekräftelsen/det kvitto du fått via mail från beställningen för säljaren.
3. Vad gör du om du har beställt något på internet som sedan inte dyker upp?
Svar: Du kontaktar företaget du beställt varan ifrån. Om de inte kan uppfylla det avtal (det ni kommit överens om) som sagts så har du rätt att häva köpet.
4. Vilka nackdelar finns det med att handla på internet?
Svar: Det är lättare att bli lurad vid en affär där man inte träffar säljaren, det går inte att prova varan i förväg, man får vänta längre på varan än om man handlar i en butik, fraktkostnader förekommer ofta, om varan inte stämmer eller om den har något fel så måste den returneras till internetbutiken via tex Posten mm.
5. Vilka fördelar finns det med internethandel?
Svar: Ofta är det lägre priser i internetbutiker, man kan enkelt beställa hemifrån och närsomhelst på dygnet mm.
Facit "namnfrågor" v 17:
1. Radhika
Radhika har köpt en digitalkamera via internet. När kameran kommer öppnar hon kartongen för att titta lite närmare på kameran och inser efter en stund att hon inte vill ha den.
A. Får Radhika skicka tillbaka kameran? Hon har inte använt den.
Svar: Ja, Radhika har 14 dagars ångerrätt (enligt LODA) från det datum hon mottagit varan. Hon måste kunna visa orderbekräftelsen/kvittot hon fått via mail och produkten för inte vara använd. Även förpackningen skall vara oförstörd.
2. Omar
Omar har fått glapp i sin nya mobil. Han går tillbaka till butiken och ber om att få en ny. Försäljaren i butiken säger nej, men erbjuder honom att lämna in mobilen för reparation.
A. Kan Omar kräva något av butiken? Motivera ditt svar!
Svar: Omar kan reklamera telefonen hos butiken inom tre år. Butiken har rätt att försöka laga telefonen innan de ev måste ge honom en ny. Omar kan be butiken att få låna en telefon under tiden det tar att reparera den trasiga telefonen.
3. Cilla
Cilla har beställt en klänning på internet till skolavslutningen den 13 juni. Företaget har lovat att klänningen ska komma senast den 7 juni. Den 10 juni kontaktar hon företaget och frågar varför klänningen inte har kommit, men företaget svarar bara ”tyvärr” och kan inte garantera att den hinner komma före skolavslutningen. Cilla börjar känna sig smått panikslagen och funderar på att köpa en helt annan klänning för att känna sig riktigt säker.
A. Kan Cilla låta köpet gå tillbaka (häva köpet) den 10 juni?
Svar: Ja, avtalet (det som Cilla och butiken kommit överens om) som Cilla har med butiken säger att klänningen skall komma innan ett visst datum. Butiken misslyckas med att leverera i tid och Cilla kan häva köptet.
4. Mormor Kajsa
Mormor Kajsa blir uppringd av en telefonförsäljare som säljer strumpor. Hon tackar ja till erbjudandet att testa två olika par strumpor. Efter tre dagar kommer strumporna hem i brevlådan med ett inbetalningskort på 249 kronor. Kajsa blir sur eftersom hon hade uppfattat att hon skulle få testa strumporna gratis.
A. Måste Kajsa betala? Har hon rätt att ångra sig?
B. Vad har hon för rättigheter och skyldigheter?
Svar: A. Nej, mormor Kajsa har enligt (LODA) 14 dagars ångerrätt. Produkten är såld utanför en fysisk butik och då gäller lagen (LODA).
Svar: B. Hon behöver inte betala för strumporna men måste returnera dem till säljaren.
5. Pelle
Pelle är på väg hem en sen kväll och tar en genväg genom parken. Där stöter han på en främmande kille i tjugoårsåldern som undrar om Pelle är intresserad av att köpa en EU-moppe från 2011 av honom. Den kostar bara 5 000 kronor. Killen säger att om Pelle betalar i morgon så kan han få moppen dagen därpå.
A. Vad tycker du att Pelle ska göra, ska han slå till?
Svar: Pelle bör absolut inte göra affär. Varningstecken: säljaren är för honom okänd, priset är misstänkt lågt och säljaren ber om förskottsbetalning. Platsen för erbjudandet bör man också reagera på.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar